Неандертальське мистецтво: розширення меж людської творчості

0
28

Довгий час здатність створювати мистецтво вважалася визначальною характеристикою нашого виду, Homo sapiens. Відкриття стародавніх наскальних малюнків у Європі періоду верхнього палеоліту (45 000–12 000 років тому) зміцнило цю ідею. Але як бути з неандертальцями, нашими найближчими вимерлими родичами, які жили з нами в Євразії приблизно 400 000–40 000 років тому? Чи були вони здатні до художнього вираження?

Хоча спочатку вважалося, що неандертальцям бракує когнітивних здібностей для мистецтва, останні відкриття малюють іншу картину. Тепер ми знаємо, що вони справді створювали мистецтво, хоча не у формі складних зображень тварин чи людей, як ті, що були знайдені в печерах Homo sapiens. Натомість неандертальське мистецтво в основному складається з відбитків рук, зроблених роздуванням пігменту на руках, штрихів пальців (відбитків, зроблених пальцями, притиснутими до м’яких поверхонь), і геометричних позначок.

Свідоцтва мистецтва неандертальців постійно накопичуються.
Кілька печер в Іспанії – Ла-Пасега, Мальтравезо і Ардалес – містять приклади лінійних знаків, геометричних фігур, відбитків рук і відбитків рук, створених пігментами. Іншим відомим місцем є печера Ла-Рош-Котар у Франції, де неандертальці залишали різні лінії та форми на стінах печери за допомогою мазків пальців. До цього зростаючого масиву доказів додається ще одне відкриття: глибоко в печері Брунікель на південному заході Франції дослідники виявили незвичайне розташування: неандертальці навмисно ламали сталактити на однакові довжини та будували з них овальну стіну. Потім вони розвели багаття на вершині цієї споруди. Ця незвичайна споруда, що нагадує інсталяції сучасного мистецтва, кидає виклик загальноприйнятим уявленням про поведінку неандертальців.

Мистецтво знайомств: важливе завдання

Однак визначити точний вік палеолітичних наскельних малюнків, як відомо, важко і часто викликає суперечки серед археологів. Хоча стилістичні порівняння з датованими об’єктами можуть дати приблизні оцінки, підтвердження абсолютного віку цих творів мистецтва вимагає більш суворих методів.

На щастя, прогрес у техніці датування дав важливі підказки. Один із методів базується на пігментованому вугіллі, яке можна датувати радіовуглецевим методом, щоб визначити час смерті дерева, з якого було зроблено вугілля. Однак не всі чорні пігменти виготовляються з вугілля; багато з них отримують з таких мінералів, як марганець, що робить їх недоступними для цієї техніки. Ще одне обмеження полягає в тому, що вік деревного вугілля не обов’язково відповідає точній даті, коли його використовували як пігмент у творі мистецтва.

Другий метод зосереджується на вапнякових потоках (сталактитах і сталагмітах), які утворюються з часом, створюючи шар поверх твору мистецтва. Вимірюючи процес розпаду урану в торій у цих утвореннях, вчені можуть встановити мінімальний вік для основного мистецтва. Ця методика зіграла ключову роль у доведенні того, що відбиткам рук, крапкам і кольоровим смугам, знайденим у згаданих іспанських печерах, принаймні 64 000 років. Найважливіше те, що це передує приходу Homo sapiens в Іберію на 22 000 років.

Значення мистецтва неандертальців

Датування цих артефактів у поєднанні з постійною присутністю знарядь середнього палеоліту (типових для неандертальців) у всіх трьох печерах переконливо свідчить про те, що неандертальці були творцями цього стародавнього мистецтва.

Хоча точне значення та призначення цих відміток залишаються відкритими для тлумачення, вони кидають виклик застарілим стереотипам про неандертальців як про надзвичайно важких «печерних людей». Ці докази вказують на більш глибокий рівень когнітивної складності та символічного вираження в їхній культурі. Це свідчить про те, що вони усвідомлюють себе в навколишньому середовищі і, можливо, навіть взаємодіють з абстрактними ідеями чи уявними світами.

Подальші відкриття в найближчі роки обіцяють пролити ще більше світла на цей захоплюючий аспект поведінки неандертальців, зрештою збагативши наше розуміння складного переплетення еволюції людини та походження творчості.

Попередня статтяРазгадывая секреты пустыни: Как одно растение открывает путь к созданию жаростойких культур
Наступна статтяСпадщина Джеймса Вотсона: відкриття ДНК і темний кінець